Felicitas – lyckans, skrattets & nöjenas gudinna » Att våga är att förlora fotfästet för en stund. Att inte våga är att förlora sig själv.

En dag för eftertanke

Efter att Hero hade tvingat upp mig alldeles för tidigt (han fick mer sömn än jag igår, medan jag fixade rapporterna) och vi smort in oss från topp till tå, åt vi frukost på hotellet. Därefter gick vi till fots till Toul Sleng-museet, en skola som gjordes om till Kambodjas största tortyrfängelse under Röda Khmerernas tid. Här torterades och/eller dödades 17000 människor under 1975-1978. De som inte dödades på plats i Toul Sleng togs till Choeung Ek, ett av Kambodjas över 300 Killing Fields, där de dödades och begravdes i massgravar. Det var sju fångar från Toul Sleng som överlevde och vi fick träffa en av dem på museet.

Vi tog en tuc-tuc till “ryska marknaden”, där vi tog en runda och sedan åt lunch vid ett gatukök. Sedan åkte vi ut till Choeung Ek. Alla besökare får en radio och lurar, så att en kan lyssna på en inspelad guide under tiden som en går runt. Det fanns ett tiotal språk att välja på, varav svenska var ett. Oväntat. Men vi såg även ett svenskt sigill på Toul Sleng-museet (av tre), så jag vet inte om Sverige på något sätt varit aktivt i biståndsarbetet efteråt?

Choeung Ek, idag känt som Killing Fields, är Kambodjas museum och minnesmonument efter folkmordet. Det var en väldigt stark och hemsk upplevelse att vara där. Men viktig. Benpipor och kläder från de avrättade kommer fortfarande upp ur marken, som om jorden fortfarande blöder. Ett specifikt träd användes för att döda små barn mot – de hölls i fötterna och slungades mot trädet så att huvudena spräcktes. Sedan kastades de i en massgrav.

Det var främst välutbildade människor och andra som kunde utgöra ett hot mot kommunismen, som dödades. Först torterades de och tvingades skriva under “erkännanden”. Sedan togs de och hela deras familjer till killing fields och avrättades. Allt finns noga dokumenterat med namn och bilder på “landsförrädarna”.

När Röda Khmererna tog makten avskaffades pengar och människor togs ifrån alla sina ägodelar. De deporterades från städerna till landsbygden, för att arbeta som bönder åt staten. Skördarna såldes till Kina i utbyte mot vapen. I hela Kambodja räknar man med att tre miljoner människor, över en fjärdedel av landets befolkning, dödades under Röda Khmerernas tid. Inte bara av direkt tortyr och avrättning, utan även genom svält och brist på sjukvård.

Västvärlden hade inte någon som helst aning om vad som pågick.

Det var en stark och hemsk upplevelse att vara där. Få se på så nära håll så mycket lidande. En blir tom på ord.

Vi kom tillbaka till hotellet vid fem. Nu tar vi igen oss lite vid poolen, sedan ska vi käka.